Reactie op vragen bouwplannen Buitenlust

6 februari 2022

De Werkgroep Buitenlust Groen heeft de gemeenteraadsfracties vragen gesteld over de bouwplannen in Buitenlust. De beantwoording van de PvdA lees je onderstaand.

Bij de bewoners van Buitenlust leven nog steeds vragen omtrent een eventuele bouw van sociale huurwoningen in Buitenlust. Langs deze weg willen wij u vragen om op onderstaande vragen van de bewoners namens uw fractie antwoord te geven.

1. De bewoners van Buitenlust zijn van mening dat er tot nu toe geen behoorlijk participatieproces is geweest mbt de bouwplannen in Buitenlust. Verschillende fracties in de gemeenteraad hadden daar wel op aangedrongen. Hoe beoordeelt uw fractie dit en wat is er voor nodig om dit participatieproces alsnog voor elkaar te krijgen?

Reactie PvdA: de gemeenteraad heeft inmiddels besloten om de procedure voor de wijziging van het bestemmingsplan op te starten. Er moet nog veel gebeuren voor er daadwerkelijk gebouwd kan worden. De bewoners worden van harte uitgenodigd om te participeren in de inrichting rondom het gebouw en verdere aanpassingen in Buitenlust.

2. Kan uw fractie aangeven hoe de fractie staat t.o.v. de voorgenomen bouwplannen in Buitenlust?

Reactie PvdA: de PvdA fractie staat positief t.o.v. de bouwplannen. Wij denken dat er genoeg ruimte over blijft voor groen, spelen, verkeer en ecologie. Er zijn veel verschillende oplossingen mogelijk, we hopen dat de bewoners willen meedenken over de oplossingen.

3. Wat is er voor nodig om bewoners in staat te stellen om mee te praten over de exacte locatie en het bouwplan voor als er gebouwd gaat worden? Wat kan uw fractie daarvoor doen?

Reactie PvdA: de locatie wordt vastgelegd in het bestemmingsplan. Bij het bestemmingsplan heeft u de mogelijkheid te reageren, bijvoorbeeld door een zienswijze in te dienen, in te spreken in de raad of de verschillende fracties langs te gaan.

4. Welke afspraken kunnen er worden vastgelegd over compensatie van groen, speelgelegenheid, ed., indien er wordt ingezet op de wijziging van het bestemmingsplan en bouwen in Buitenlust? Hoe staat u hierin als fractie? Hoe kan dit randvoorwaardelijk worden gemaakt voor de wijziging van het bestemmingsplan?

Reactie PvdA: de wijk is sowieso aan herinrichting toe. Het is gebruikelijk dat bewoners meepraten over de plannen voor de herinrichting. Dat zal bij Buitenlust ook gebeuren. In het bestemmingsplan wordt vastgelegd welke ruimte er is voor verkeer, groen, spelen etc. De precieze invulling vindt in overleg plaats.

5. Hoe ziet uw fractie de relatie tussen de ambitie van de gemeente in de Omgevingsvisie en het bouwen in Buitenlust? Waar zet uw fractie in dit verband op in met de komende gemeenteraadsverkiezingen?

Reactie PvdA: in de omgevingsvisie is vastgelegd dat het buitengebied groen blijft. Op een paar verdichtingslocaties kan gebouwd worden, voor maatschappelijke doeleinden (sociale- en middeldure huur). De plannen voor Buitenlust voldoen in die zin aan de ambities uit de omgevingsvisie. De PvdA is blij met de omgevingsvisie en hecht veel waarde aan het realiseren van betaalbare huurwoningen. Daarbij moet wel aan bepaalde randvoorwaarden – voldoende groen, speelgelegenheid, parkeergelegenheid, verkeersveiligheid – voldaan worden.