Raadsverslag donderdag 8 juli: de kadernota

Door Frank Geerts op 14 juli 2021

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 8 juli werd de kadernota behandeld. Zie hieronder mijn inbreng:

De kadernota geeft de uitgangspunten voor het tot stand komen van de begroting. De basis is dat er een sluitend structureel meerjarenperspectief gepresenteerd wordt. Een aantal onzekerheden zijn nog niet verwerkt. De meicirculaire, onlangs verwerkt in de laatste nota laat iets meer ruimte zien. De extra beloofde gelden voor de jeugdzorg zijn nog onduidelijk. Dat dit een substantieel voordeel zal bieden is duidelijk. Hopelijk geeft de septembercirculaire ook meer lucht. Dat zien we dan wel.

Tot nu toe ziet het beeld er anders uit dan afgelopen jaren.  Gelukkig is het wel zo dat er ruimte is om de ambities van het coalitieakkoord goed uit te voeren.

Haal er een aantal items uit, te weten:

• Sociaal,
  • Vrije tijd
  • Onderwijs
  • Duurzaamheid

Sociaal

Niemand wordt gelukkig van een lange wachtlijst. Problematiek wordt vaak complexer en er is een toename van de hulpvraag. Dit is duidelijk merkbaar bij o.a. het WMO-team, sociaal team en de MaDi. De voorgestelde uitbreiding van de respectievelijke teams moet soelaas bieden. We hebben zorg voor elkaar. Zorg voor nu maar ook voor straks.

Dat er een aanzet gemaakt wordt voor een woonzorgvisie getuigd van een blik op de toekomst.

Over de oplopende kosten voor de jeugdzorg is dit jaar al veel gezegd. Bezuinigingen, complexere problematiek, toename van cliënten en wat niet vergeten mag worden een toename van jeugdigen die eerder onder de wet langdurige zorg vielen.

Het stellen van betalingstermijnen, contractmanager, en nieuwe inkoop moet leiden tot beheersbare kosten. Hopelijk geeft de wijziging woonplaatsbeginsel geen roet in het eten.

Vrije tijd

Er gaat niets boven een gezond lichaam en geest. De voorwaarden moeten wel gecreëerd worden. Vandaar dat we blij zijn dat de geplande nieuwe sporthal, de samenvoeging van bibliotheek en de Omval.

De toekomst van de wereld zit vandaag in het klaslokaal.

Je kan niet snel genoeg beginnen met goed onderwijs. Dat de extra gelden die ontvangen zijn voor onderwijsachterstand gebieden gebruikt gaat worden om de voorschoolse educatie uit te breiden en hbo-personeel in te zetten is een mooie start van het onderwijstraject. De bouw van de nieuwe school in Holland Park gaat onverminderd door.

Duurzaamheid

Dit is één van de grootste uitdagingen voor de komende periode. De RES, de energietransitie met wijkgerichte aanpak vergt de nodige inzet. Aangezien de kabinetsformatie nog niet rond is blijft het onzeker in hoever er door het rijk gecompenseerd gaat worden.

Ook kleinschalige aanpak in de gemeente wordt niet vergeten. Daarom Duurzaam Diemen verbindt inwoners van Diemen op laagdrempelige wijze met organisaties en bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid. Daarom Duurzaam Diemen groeit buiten zijn capaciteit qua vrijwilligers, terecht ook dat er in een pilot onderzocht gaat worden in hoeverre inhuur van een coördinator een oplossing kan zijn, om nog effectiever te zijn.

Voorzitter,

Dit zijn een aantal voorbeelden van hoe de ambities, genoemd in het coalitieakkoord, hooggehouden worden. Ik wens het college veel succes met het maken van een begroting voor 2022.

Frank Geerts

Dit is de tweede raadsperiode voor mij. In 2017 ben ik gestart als fractieopvolger in een betrokken, bekwame fractie. Het is mogelijk om samen het verschil te maken. Bestaanszekerheid is essentieel. Zorgen kunnen vaak leiden tot gezondheidsproblemen, overgewicht, uitsluiting van de arbeidsmarkt, isolement en lagere kansen in de maatschappij. Dit wil ik als sociaaldemocraat niet

Meer over Frank Geerts