Bijdrage Willem van Es over Integrale Veiligheid

Door Willem van Es op 22 januari 2023

In de informatieve raad van donderdag 19 januari sprak Willem van Es namens de PvdA over Integrale Veiligheid. Zijn bijdrage lees je hieronder:

Voorkomen is beter dan genezen

Het meerjarenbeleidsplan integrale veiligheid straalt preventie uit. De gemeente zoekt hiervoor aansluiting bij andere gemeenten en diensten. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Diemen is heel schoon, dus zeer verzorgd

Dit maakt het verblijven in de openbare ruimte aantrekkelijk. Diemen is, blijkt uit de gegevens van de politie, ook een relatief veilige gemeente. Dat heeft een oorzaak!

In ons verkiezingsprogramma staat: ‘Een prettige openbare ruimte is de huiskamer van de gemeente en tegelijkertijd een visitekaartje. Niet iedereen heeft een tuin, balkon of de ruimte om elkaar thuis te ontmoeten. Daarom kiest de PvdA voor openbare ruimte met kwaliteit.’

Veiligheid en Leefbaarheid grijpen in elkaar!

Juist! het elkaar kunnen ontmoeten in een mooie en groene omgeving, levert een veilige en leefbare omgeving op. Daar is mijn beroepsgroep het wel over eens. Social Eyes noemen sociologen dat en in beleidstaal ‘sociale controle’, maar wel ééntje van de informele soort. Wij vinden dat, dit vastgehouden wordt in het programma. Maar we kunnen niet zonder die ‘formele sociale controle van Handhaving en de Politie. Een hogere zichtbaarheid én aanspreekbaarheid wordt gevraagd. Geen doel, maar soms is het ‘zien’ uitdelen van een bekeuring zeer preventief naar de omgeving. Dat bevordert gestapeld de veiligheid en de leefbaarheid.

In de cijfers valt wel het aantal winkeldiefstallen op! Alles daalt, diefstal uit winkel stijgt? Ziet de politie de oorzaak? Is het ‘overlevingscriminaliteit’ zoals in 1996 Tiny Muskens, de bisschop van Breda, in het VPRO-programma Veldpost opperde na een diefstal van een brood? Speelt hier armoede gezien het tijdsgewricht? Of gaat om de meer luxe variant!
Weerbaarheid van mensen begint al op school. Ook als het om criminele ondermijning gaat, of om computercriminaliteit én radicalisering. Je hoeft Facebook – ook de Diemense – te openen, om radicaliserende berichten te kunnen lezen. Preventie door voorlichting wordt door ons onderschreven.

Willem van Es

Ik ben Willem van Es, geboren in 1958, getrouwd met Ann. Ik ben ‘driehoog-achter’geboren in de Burgemeester de Kievietstraat hier in Diemen. Net als nu was ook in die tijd spraken van een grote woningnood. Na een paar jaar verhuisde ik mee met mijn ouders naar de – nog landelijke – Ouderkerkerlaan. Door ‘veranderde ruimtelijke

Meer over Willem van Es