16 februari 2022

Beantwoording schriftelijke vragen giftenbeleid

Zoals te lezen was in het bericht van 6 februari stelde Nico Portegijs namens de fractie vragen over het giftenbeleid in Diemen. Hieronder vind je de beantwoording van het college:

Geachte heer, mevrouw,

De fractie van de PvdA heeft vragen aan het College gesteld over het giftenbeleid in de bijstand. Uit onderzoek van Platform Investico, EenVandaag en Trouw blijkt dat ruim tachtig gemeenten in 2021 hun regels voor het ontvangen van giften in de bijstand hebben versoepeld. Inwoners van deze gemeenten mogen sindsdien giften ontvangen (tot 1200 euro) zonder direct gekort te worden op hun uitkering. De gemeente Diemen ontbreekt, omdat de gemeente al in 2020 een soepel beleid had. Als het onderzoeksbureau de gemeente Diemen niet vermeldt, dan vraagt de fractie van de PvdA zich af of de Diemense uitkeringsgerechtigden wel over deze informatie beschikken. Onderstaand treft u de beantwoording van uw vragen.

1. Is het College bekend met het onderzoek van Platform Investico, EenVandaag en Trouw waaruit blijkt dat ruim tachtig gemeenten het giftenbeleid hebben versoepeld naar aanleiding van de commotie die ontstond naar aanleiding van de uitvoering van dit beleid in Wijdemeren?

Ja, het College is bekend met het onderzoek. De gemeente Diemen is niet benaderd voor het onderzoek en is niet bekend met de gehanteerde criteria.

2. Is het College het met de fractie van de PvdA eens dat algemene bekendheid zal moeten worden gegeven aan deze Diemense regeling en dat de gemeente Diemen daarom thuis hoort in het rijtje van gemeenten die eigen beleid hebben met betrekking tot giften en de bijstand?

De gemeente Diemen hoort inderdaad thuis in het rijtje van gemeenten die eigen beleid hebben met betrekking tot giften en de bijstand. Het College is het eens met de PvdA dat het beleid rondom giften bekend moet zijn bij bijstandsgerechtigden. Door giften deels vrij te laten wordt voorkomen dat vrijgevigheid van instellingen en personen wordt ontmoedigd. Wanneer de bijstandsuitkeringen echter ontoereikend zijn om de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud te kunnen betalen, dient volgens het College de bijstandsnorm verruimd te worden, niet de vrijlating voor het ontvangen van giften. Desalniettemin is het beleid in Diemen versoepeld, met als doel om te voorkomen dat inwoners in de problemen komen omdat zij giften voor levensonderhoud moeten terugbetalen aan de gemeente. In Diemen komen deze terugvorderingen dus niet voor als de giften onder de vrijlating blijven.

3. Zijn de Diemense uitkeringsgerechtigden in voldoende mate op de hoogte van de betreffende regelgeving in Diemen?

Vragen van Diemense uitkeringsgerechtigden over het giftenbeleid komen weinig voor, ook niet na berichten over de ‘boodschappenaffaire’ in Wijdemeren of de raadsvragen van januari 2021. Bij Team Sociale Zaken worden giften voor levensonderhoud zelden geconstateerd.

4. Op welke wijze gaat het College de Diemense regels voor het ontvangen van giften in de bijstand communiceren in het algemeen en naar Diemense uitkeringsgerechtigden in het bijzonder?

Het College vindt dat uitkeringsgerechtigden geïnformeerd dienen te worden over hun rechten en plichten in de bijstand. Daarom is besloten om de regels voor het ontvangen van giften actief te communiceren in de intakegesprekken. Ook wordt het giftenbeleid opgenomen in het handboek voor de uitvoering.

Het College vertrouwt erop u met bovenstaande beantwoording voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Diemen,

de secretaris a.i., T. Kemper