Het is niet de eerste keer dat de verkeersafwikkeling in Diemen-Zuid ter discussie staat. In 1984 en 1996 heeft de PvdA Diemen ervoor gepleit om de busbaan te ontsluiten. Een meer evenwichtige spreiding van het verkeer door Diemen Zuid was daarbij een belangrijk argument. Het aantal inwoners van Diemen is intussen flink gegroeid zonder dat het gebruik van de auto wezenlijk is verminderd. Dat laatste betreuren wij, maar moeten we als gegeven meenemen, nu we de verkeersafwikkeling in Diemen Zuid weer bespreken.
Natuurlijk blijft het belangrijk om alternatieven voor de auto te stimuleren. Fietsroutes moeten verder verbeterd, bijvoorbeeld door fietsers voorrang te geven op auto’s. Ook het verlagen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u op alle plaatsen waar dat maar enigszins mogelijk is, juichen wij toe. Vraag is daarbij natuurlijk wel hoe dit gehandhaafd kan worden. Wij willen vanaf deze plaats pleiten voor een zo strikt mogelijke handhaving. Er moet meer mogelijk zijn dan de verzuchting dat de politie hier geen prioriteit aan geeft.
De realisatie van Holland Park heeft geleid tot meer inwoners in onze gemeente. We verwelkomen deze extra inwoners van harte. Maar we willen – net als de meeste andere inwoners van Diemen – vasthouden aan het dorpse karakter dat onze gemeente kenmerkt in de metropoolregio Amsterdam. We zijn geen dorp, maar we willen ons wel een dorp blijven voelen. We willen de nieuwe inwoners van Holland Park graag verwelkomen in De Omval, de verschillende winkelcentra, de bibliotheek en op andere plaatsen waar we deze ambitie vormgeven. En de onderlinge bereikbaarheid van de verschillende wijken is daarbij van belang. En dat is een tweede reden voor ons om in te stemmen met een andere verkeersstructuur in Diemen Zuid.
Er rijden een boel auto’s door Diemen-Zuid en dat zal voorlopig zo blijven. Een spreiding van dit verkeer over de verschillende wegen in de wijk is wenselijk. Vermindering op de ene plaats leidt tot groei van de overlast op de andere plaats. En het is begrijpelijk dat niet alle bewoners van Diemen Zuid daar blij mee zijn. En dat hebben ze de afgelopen jaren duidelijk gemaakt. Wij hebben niet de illusie dat we deze tegenstanders van mening kunnen doen veranderen (geen enkel participatietraject is daartoe in staat), maar het geeft ons wel een extra motivatie om te pleiten voor een optimale invulling van het verfraaien van de openbare ruimte. De Oost-West as heeft laten zien dat je deze ruimte een mooie uitstraling kunt geven. Er zullen in dit plan een aantal bomen gekapt worden. Wij spreken bij deze wens uit dat er een groter aantal bomen teruggeplaatst wordt. Kan de wethouder dit toezeggen?
Naast verkeersveiligheid is ook sociale veiligheid van groot belang. Deze sociale veiligheid wordt vergroot zodra er meer verkeer komt op de busbaan. Wij hebben de hoop en de verwachting dat een andere inrichting van de openbare ruimte ook kan bijdragen aan een veiliger gevoel van fietsers en voetgangers. In ieder geval moet dat het uitgangspunt zijn bij de nadere inrichting. We willen dus veel groen, maar weinig struikgewas.