Fractie stelt schriftelijke vragen over huurstijging

16 september 2024

De fractie van de PvdA stelt de volgende schriftelijke vragen over huurverhoging aan het college:

Schriftelijke vragen huurstijging

Geacht college van burgemeester en wethouders,

Vorige week bracht het CBS naar buiten dat de woninghuren in juli 2024 gemiddeld 5,4 procent hoger lagen dan in juli 2023. Dit is de grootste huurstijging in ruim dertig jaar tijd.[1] De huurstijging van sociale huurwoningen stegen bij sociale verhuurders met gemiddeld 5,6 procent. Bij de overige verhuurders van sociale huurwoningen was de stijging 5,7 procent. Vrijesectorhuurwoningen stegen met gemiddeld 5 procent.

De stijging in de vrije sector ligt lager, doordat de Tweede Kamer heeft besloten dat de jaarlijkse huurverhoging voor deze sector bestaat uit maximaal het inflatiecijfer + 1 procent óf de gemiddelde loonstijging + 1 procent. De laagste van de twee geldt. In de sociale huursector geldt niet de laagste van de twee, maar altijd de gemiddelde loonstijging en die pakte afgelopen jaar hoog uit.

Veel huurders staat het water aan de lippen. Deze forse huurstijging heeft impact op de koopkracht. Sommige huurders zullen wellicht moeten bezuinigen op boodschappen en andere dagelijkse uitgaven.

De PvdA Diemen maakt zich zorgen over de huurstijging en de bestaanszekerheid van huurders die steeds verder onder druk staat. We stellen het college graag de volgende vragen:

1. Heeft het college zicht op de gemiddelde huurstijging in Diemen van:
    1. Sociale huurwoningen, verhuurd door sociale verhuurders (corporaties);
    2. Sociale huurwoningen, verhuurd door particuliere verhuurders;
    3. Vrije sector huurwoningen.
  2. Ziet het college dat de betalingsachterstanden voor huur oplopen of heeft het college een indicatie dat dit gebeurt?
  3. Wat doet het college om huurders met betalingsachterstanden te ondersteunen en te voorkomen dat een kleine schuld uitmondt in een schuld die niet meer te overzien is, met alle gevolgen van dien?
  4. Zijn er (prestatie)afspraken gemaakt of is het college voornemens om (prestatie)afspraken te maken met woningcorporaties en particuliere verhuurders om (de impact van) de huurverhoging te beperken?

Alvast hartelijk dank voor de beantwoording van de vragen.

Met vriendelijke groet namens de fractie van de Partij van de Arbeid,

Sofie Kuilman

[1] CBS, 04-09-2024, Grootste huurstijging in ruim 30 jaar.