Nico Portegijs ontvangt lintje tijdens afscheidsraad

2 april 2022

Dinsdag 29 maart werd afscheid genomen van negen raadsleden die de komende periode niet terug zullen keren in de gemeenteraad. Onder de afzwaaiende raadsleden was ook onze eigen Nico Portegijs, die na 28 jaar actief in de gemeente een lintje mocht ontvangen voor zijn inspanningen. Naast hem staat Brigitte Wielage van de VVD die dezelfde onderscheiding heeft ontvangen. Ook namen we dinsdag afscheid van Paul Ruijg als fractieopvolger, gelukkig liet hij al weten de fractie te blijven volgens dus zullen wij hem nog regelmatig zien!

Hieronder de speech van onze fractievoorzitter Sofie Kuilman:

Vijf minuten, dat is de spreektijd die de burgemeester elke fractie heeft gegeven voor de afscheidsspeeches. In vijf minuten recht doen aan 28 jaar actief zijn in de lokale politiek, dat kan natuurlijk niet. Ik zal een poging wagen, waarbij ik meer niet dan wel kan vertellen.

Nico werd raadslid in 1994. Het jaar waarin de PvdA en VVD samen nog 50% van de stemmen haalden met de gemeenteraadsverkiezingen, de raad nog negentien zetels telde en de PvdA in de oppositie zat. Das war ein mal, zullen we maar zeggen.

Na vier jaar raadslidmaatschap in de oppositie, mocht de PvdA in 1998 weer meedoen aan de coalitie. VVD en PvdA hadden ondertussen samen bijna 60% van de stemmen. De coalitie bestond dan ook uit beide partijen. Nico werd samen met Marlea Kogeldans wethouder namens de PvdA. Een roerige periode, waarin onder andere het Centrumplan – een plan om een deel van het centrum te slopen en van nieuwbouw te voorzien – voor de nodige discussie zorgde, ook binnen de coalitie.

De rol van wethouder was Nico op het lijf geschreven. Waar de meeste politici zichzelf héél graag horen, is Nico vooral goed in luisteren. Gewoon luisteren zonder te oordelen of met de vuist op tafel te slaan.

De gemeenteraadsverkiezingen van 2002 zorgden voor een politieke aardverschuiving in heel het land – onder andere door Pim Fortuyn. In Diemen speelde ook het centrumplan een grote rol in die aardverschuiving. De PvdA verloor twee zetels, de VVD vier. De nieuwe partij Leefbaar Diemen deed met vijf zetels haar intrede in de raad en de andere nieuwkomer, Democraten Diemen, mocht twee zetels opeisen. De nieuwe partijen en CDA en PvdA traden toe tot het college, wederom met Nico als wethouder.

Als ervaren wethouder had Nico een coachende rol in dit college. Hij steunde zijn collega-wethouders goed en maakte hen graag wegwijs in het zijn van wethouder. Zonder het beter te weten, op een zachtaardige en tactvolle manier.

Nadat burgemeester Bob de Hon in deze periode met pensioen ging, duurde het nog een half jaar voordat de nieuwe burgemeester Amy Koopmanschap kon aantreden. Waar dat in sommige gemeenten tot problemen zou leiden en ingewikkeld gedoe met waarnemers, was dat in Diemen niet het geval. De perfecte kandidaat om het fort te bewaken was er al. In deze burgemeesterloze periode, voerde Nico de rol als locoburgemeester met verve uit.

Weer even terug naar het college. Dat haalde de eindstreep niet. Na bijna drie periodes actief te zijn geweest in de lokale politiek, viel het doek voor Nico, maar niet voor lang. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 werd hij weer raadslid. Met de ervaring van jaren en het enthousiasme van de eerste dag. Ook in de periodes die volgden hield Nico dat vast. En nu volgt dan toch echt het afscheid van de gemeenteraad.

In zijn tijd als wethouder werkte Nico nauw samen met Cees Schelling, tot voor kort ambtenaar in Diemen. Jaarlijks organiseert Cees de Tour de France Toto. Hoewel Nico al zeventien jaar geen wethouder meer is, is nog steeds in het reglement van de Tour de France Toto opgenomen dat het spel alleen door mag gaan als Nico Portegijs ook meedoet. Als een ambtenaar zeventien jaar na je vertrek vindt dat je er per se bij hoort, dan heb je het heel goed gedaan met de onderlinge contacten. Dat tekent Nico als politicus: altijd op zoek naar verbinding. Dank je wel en het ga je goed!