Raadsvergadering 18-06-2020: Frank Geerts over de kadernota

Door Frank Geerts op 22 juni 2020

Afgelopen donderdag 18 juni stond de kadernota (zie ook https://kadernota2020.financielestukken.diemen.nl/) op de agenda van de raadsvergadering. Hieronder vindt u het betoog wat Frank Geerts heeft gehouden naar aanleiding van deze nota. Voor diegene die het betoog liever bekijken: het YouTube kanaal van de gemeente Diemen heeft opnames van de raadsvergaderingen op afstand, klik hier om direct naar Frank’s inbreng te gaan.

Met de Kadernota geeft de raad aan het college kaders mee voor de begroting 2021. De PvdA-fractie vindt dit een belangrijk moment om het college daadwerkelijk kaders mee te geven om verdere realisatie van het coalitieakkoord te ontwikkelen. Een aantal belangrijke thema’s

Sociaal

Uit cijfers is gebleken dat de financiële inzet voor Diemen aan het Werk haar vruchten afwerpt. De uitstroom uit de bijstand is goed zichtbaar en laat ook zien dat dat deze  bestendig is. Gezien de Corona ontwikkelingen is een goed vangnet, zoals Diemen aan het Werk essentieel. Druk op bijstand zal nu zeker toenemen.

Ook in Diemen hebben we te maken met een forse overschrijding van de kosten voor  de Jeugdzorg, goed dat er een herbezinning is om de kosten te kunnen drukken. Het aanstellen van een contractmanager is een eerste stap in die richting. De nieuwe plannen om met een lumpsum te gaan werken, kan ook een stap zijn, maar waarbij we wel goed in hebt oog moeten houden of er geen wachtlijsten gaan ontstaan en er kwetsbaren tussen wal en schip vallen.

De verwachte toename tot de WMO is uitgekomen. Terecht dat dit uitbreiding van personeel tot gevolgen heeft. Service en toegankelijkheid is een must.

De ambitie in het coalitieakkoord met betrekking tot de schuldhulpverlening werpt zijn vruchten af.

Zeker nu met de coronacrisis is het niet ondenkbaar dat er een toename komt met mensen met schulden. Gelukkig biedt het budget nog enige ruimte om toename van vraag om hulp op te vangen.

Wonen en wijken

Er wordt veel gebouwd in Diemen, in 2021 zullen er weer huizen opgeleverd worden op de Sniep, in de categorie sociale woningbouw. Ook met de nieuwe huisvestingsverordening wordt er een start gemaakt naar een rechtvaardige verdeling en doorstroming. Maar we zijn er nog niet.

Middels diverse zoeklocaties wordt gekeken waar uitbreiding mogelijk is.

Het Meerjarenplan openbare ruimte, dat veel aandacht heeft voor kunst, spel, bewegen en ontmoeten, zorgt er voor dat het prettig wonen is in Diemen. Het hierin actief betrekken van mensen met een beperking is niet meer dan logisch.

De ingezette ontwikkelingen met betrekking tot huisvesting van de bibliotheek in de Omval en het herinrichten van de sportvelden en de bouw van een nieuwe sporthal is bijna een must voor een snel groeiende gemeente als Diemen.

Aan het nieuw in te voeren Omgevingsplan, zitten kosten, zoals onder andere scholing en personele inzet.

Vreemd dat overheid dit niet betaald

Milieu

Grote uitdaging de komende tijd is de regionale energie strategie, waarin onder andere de overgang van gas naar andere energiebronnen geregeld gaat worden. Dit mag er niet toe lijden dat er mensen in energie armoede belanden.

Eindelijk wordt er aanstalten gemaakt om het wagenpark van de gemeente te vergroenen. Als gemeente hebben we hierin duidelijk een voorbeeldfunctie. Ook is er een start gemaakt met een ambitieus plan om tot het  terugdringen van de hoeveelheid restafval te komen. Helaas gooit de coronacrisis roet in het eten om goed met de inwoners in gesprek te gaan.Toch zijn er al wijken waar plaatsing van extra biobakken, voor o.a. plastic en drinkverpakkingen geplaatst zijn.

Onderwijs

Diemen blijft groeien. Dit heeft ook terecht een regelmatige actualisatie van de onderwijshuishouding nodig. Verduurzamen en beter inzetbaarheid van de locaties blijft een uitdaging.

Dat de stijging van €121.000 voor onderwijsachterstand beleid ingezet wordt voor de VVE siert ons, zeker als dit tot uren uitbreiding leidt. Blijft wel spannend, aangezien ook de extra kosten voor hbo- geschoolde medewerkers hier uit betaald moeten worden.

Een van de eerste manieren om ongelijkheid tegen te gaan is om iedereen een goede onderwijsstart te geven.

Bovengenoemde punten zijn slechts een greep uit de belangrijke punten van kadernota die er zo uitspringen, net als de kosten die verbonden zijn aan de volgens ons  helaas niet geoormerkte gelden voor de toelage nieuwe verordening rechtspositie raadsleden.

Het structureel meerjarenperspectief is niet sluitend, ook het laatste jaar is niet positief. Ook na doorrekening van de onlangs gepubliceerde cijfers in de Meicirculaire.

Om dit kloppend te krijgen kan er overgegaan worden tot lager tempo of nieuw beleid of wellicht gerichte bezuinigingsmaatregelen. Ter kleine geruststelling, deze laatste zin is bij meerdere kadernota’s uitgesproken. Het college wist toch iedere keer na de zomer met een sluitende begroting te komen. We zijn ons wel bewust dat de situatie nu veel ernstiger is.

Wij wachten met vertrouwen de begroting 2021 af.

Wens het college veel sterkte!

Frank Geerts

Dit is de tweede raadsperiode voor mij. In 2017 ben ik gestart als fractieopvolger in een betrokken, bekwame fractie. Het is mogelijk om samen het verschil te maken. Bestaanszekerheid is essentieel. Zorgen kunnen vaak leiden tot gezondheidsproblemen, overgewicht, uitsluiting van de arbeidsmarkt, isolement en lagere kansen in de maatschappij. Dit wil ik als sociaaldemocraat niet

Meer over Frank Geerts