Nico Portegijs over het verhuizen van de bilbliotheek

Door Nico Portegijs op 5 februari 2021

In Diemen zijn plannen om theater/zalencentrum De Omval ui te breiden. Ook de openbare bibliotheek zal een plaats krijgen. De PvdA Diemen reageert in de raadsvergadering van 4 februari
als volgt op de voorliggende plannen.

Heel nieuw en toch oud
En bekend en vertrouwd
Het huis met de tienduizend levens
Daar binnen de muren
Is het vol met figuren
De Bartje’s en ook de Van ’t Reve’s

Zo dichtte Annie M.G Schmidt in 1964 bij de opening van de nieuwe bibliotheek in Deventer, waar ze ooit vergeefs als directeur had gesolliciteerd. Over dat gedicht en de strofen daarna is een eigen verhaal te vertellen
(https://www.markdeckers.net/2019/05/annie-en-annie-hoe-een-gedicht-van.html), maar nu gaat het over de bibliotheek in Diemen.

De afgelopen jaren zijn we regelmatig opgeschrikt door berichten vanuit het land dat bibliotheken en andere instellingen met sluiting werden bedreigd of al gesloten zijn vanwege de moeilijke financiële situaties van gemeenten. Ook daarom zijn we blij dat we in Diemen wel kunnen en willen investeren in een nieuwe bibliotheek op een andere locatie. De ambitie van de PvdA is een gemeente met goede en goed toegankelijke voorzieningen. En we zijn verheugd te mogen constateren dat het college deze ambitie deelt. De bibliotheek is meer dan een verzameling boeken. Het is een onderdeel, een noodzakelijk onderdeel, van de sociale infrastructuur. Het is bij uitstek een voorbeeld van een laagdrempelige voorziening waar velen baat bij hebben. Een ontmoetingsplek waar kennis wordt gebracht, gehaald en gedeeld. De bibliotheek verdient daarom in de visie van de Diemense PvdA eerder méér steun
dan minder. Niet alleen vanwege het belang van geletterdheid en kennisopbouw, maar – zeker als de bieb gevestigd wordt in een multifunctioneel pand – ook als wapen tegen sociaal isolement. De website Marktplaats kan de bibliotheek echt niet vervangen, zoals de Amsterdamse VVD beweerde bij het voorstel om ernstig te beknotten op de subsidie aan de openbare bibliotheek. Een bibliotheek is immers meer dan een huis vol met boeken waarin je kunt zoeken.

De PvdA is daarom heel blij met het plan om de bibliotheek te huisvesten in het te verbouwen pand van De Omval. En wij lezen met veel genoegen dat de samenvoeging volgens de bibliotheek en Theater De Omval voor beide organisaties een aanzienlijke toegevoegde waarde kan hebben. Wij verwachten dat ook.

In het voorstel dat aan de raad gepresenteerd is, wordt gesproken over de betrokkenheid van gebruikers bij de het ontwerpproces. Voor het woord “gebruikers” staat tussen haakjes het begrip (grote). Ik neem aan dat hierbij gedoeld wordt op de Stichting Welzijn, de Muziekschool, Stichting Theater en de OBA. Maar de Omval,
het Ontmoetingscentrum Voor Alle Leeftijden, is ook een ontmoetingscentrum voor allerlei Diemense groepen, groot en klein, die structureel of incidenteel een plek vinden in De Omval om te vergaderen, te zingen, te schilderen of anderszins samen iets te doen. Daarom wil ik graag de passage uit het voorstel onderstrepen waarin gesteld wordt dat “huisvesting van de OBA ……. zonder aantasting van de huidige functies van het gebouw in principe ruimtelijk haalbaar is”. Wij kunnen constateren dat ook deze kleinere gebruikers niet uit het oog worden verloren. Juist deze multi-functionaliteit geeft een extra impuls aan de sociale infrastructuur en kan een stuk gezelligheid brengen in de gemeente. Een visie die ook door de grote gebruikers wordt onderschreven. De PvdA-Diemen hecht aan dat dit meervoudig gebruik en zal erop letten dat dat ook in de toekomst gegarandeerd blijft.

We zullen in ieder geval zelf regelmatig bijeenkomsten blijven organiseren om in De Omval met bewoners van Diemen te praten over de toekomst van onze gemeente. Vanaf 2022 hopen wij u in de verbouwde Omval tegen te komen.

Nico Portegijs, raadslid Diemen

Nico Portegijs

Ik ben Nico Portegijs, geboren in 1954. Ik woon sinds 1990 in Diemen Noord. Sinds 1992 ben ik actief betrokken bij de PvdA-fractie. En zo lang de kiezers dat mogelijk maken wil ik met de ervaring van jaren en het enthousiasme van de eerste dag een bijdrage blijven leveren aan een gezonde en vitale gemeente

Meer over Nico Portegijs

Waar ben je naar op zoek?