Frank Geerts in het begrotingsdebat

Door Frank Geerts op 30 oktober 2022

Afgelopen donderdag 27 oktober ging het debat in de gemeenteraad over de begroting. Hieronder lees je de bijdrage van Frank Geerts namens de PvdA:

Een korte analyse van de begroting aan de hand van de begrippen Kracht, zwakte, kansen en bedreigingen.

Kracht

Dankzij een financiële basis door de tijd heen zorgt er voor dat we ook nu weer een sluitende begroting hebben met een goed meerjarenplan perspectief. Weerstandsvermogen is goed tot matig. Dit laatste niet door beleid maar door onbetrouwbaarheid van overheidsfinanciering in 2026. Hoe belangrijk een stevige financiële positie is konden we zien bij start van de coronapandemie. Diverse acties zijn ingezet zonder te weten hoe het Rijk ons tegemoet zou komen.

De Kadernota was beleidsarm. Deze begroting absoluut niet. Veel onderwerpen uit het coalitieakkoord zijn uitgewerkt en hebben een financiële dekking.

Het gegeven dat er dit jaar een bedrag van €650.000 gereserveerd is voor onverwachte tegenvallers geeft aan dat begroting solide is.

Zwakte

Diemen kent een sterke groei. Dit impliceert dat ook de capaciteit van het ambtenaren apparaat mee zal moeten groeien. Helaas zit de arbeidsmarkt niet mee. Bekwaam personeel is lastig te vinden. Dure inhuur wil soms nog wel eens lukken. Extra belasting van de werkdruk is stevig, Dit geldt niet alleen voor ons, Binnenlands Bestuur heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat bij veel gemeenten de rek  er uit is. Werven van en het behouden van het personeel heeft prioriteit.

Kansen

Een goed financieel beleid biedt kansen die anders niet mogelijk zijn. Uitgangspunten van coalitieakkoord kunnen geconcretiseerd worden.  Naast de bekende grote onderwerpen ook een paar kleinere voorbeelden.

Uitbreiding van het jongerenwerk leeftijd 12 tot 25 is zeker gezien de Corona impact van groot belang. Structureel een programma aanbieden in een prettige en veilige omgeving is zeer wenselijk. PvdA Diemen is van mening dat de jeugd de toekomst heeft en daarom zeer serieus genomen moet worden. Samen met hen plannen maken voor succes.

Ook kleine gesubsidieerde instellingen kunnen we de ook in 2022 gegunde subsidies op nieuw toekennen. Zeker voor kleine organisaties zal dit een opluchting zijn. Kleine verenigingen zijn ook een middel tegen eenzaamheid en versterking van de saamhorigheid. Voor inkomen en armoede wordt naast alles wat we doen nog een extra €145.000 ingezet.

Armoede geeft vaak schaamte en andere onderliggende problemen. Een duidelijk voorbeeld is menstruatiearmoede.

Menstruatie-armoede heeft op verschillende manieren gevolgen voor onze samenleving. Een deel van de bevolking die op of onder de armoedegrens leven wordt het tijdens hun menstruatie lastig gemaakt om deel te nemen aan dagelijkse activiteiten zoals school of werk. Uit Amsterdams onderzoek blijkt dat het afgelopen jaar 27% van de menstruerende mensen op enig moment niet genoeg geld had om menstruatieproducten te kopen en 38% had soms moeite om de producten te betalen.

Wij zijn voornemens om hier een motie voor in te dienen zodat dit in Diemen voorkomen kan worden.

Menstruatieproducten moeten in alle gemeentelijke gebouwen gratis beschikbaar zijn.

Bedreigingen

Niet alles is rozengeur en maneschijn. De dreigende herstructurering van de gemeente uitkeringen in 2026 kunnen wel eens heel ongunstig voor ons uitpakken. Daarnaast kunnen we onze ogen niet sluiten voor de zeer sterk stijgende inflatie en de onvoorspelbaarheid van de geopolitieke ontwikkelingen.De indexering van 3% die we in de kadernota hebben vast gesteld is wel heel mager. De stijgende kosten en verkrijgbaarheid van onder andere bouwmaterialen stelt ons nog voor een hele uitdaging. Actueel is natuurlijk de dreigende schaarste van diesel.

Daarnaast blijft de ontwikkeling met betrekking tot de kosten voor de jeugdzorg een zeer onzekere factor.

PvdA Diemen ziet deze begroting als een stap naar bestaanszekerheid voor een ieder, zover onze lokale de mogelijkheden reiken.

Frank Geerts

Dit is de tweede raadsperiode voor mij. In 2017 ben ik gestart als fractieopvolger in een betrokken, bekwame fractie. Het is mogelijk om samen het verschil te maken. Bestaanszekerheid is essentieel. Zorgen kunnen vaak leiden tot gezondheidsproblemen, overgewicht, uitsluiting van de arbeidsmarkt, isolement en lagere kansen in de maatschappij. Dit wil ik als sociaaldemocraat niet

Meer over Frank Geerts