Diemen vangt tijdelijk 50 vluchtelingen op

22 juli 2022

Iedereen kent de beelden van de asielzoeker die voor het opvangcentrum in Ter Apel op straat slapen. Omdat het Centraal Orgaan Asielzoeker (COA) momenteel te weinig opvangplekken heeft, vangen verschillende gemeenten tijdelijk asielzoekers op. Ook Diemen draagt haar steentje hieraan bij door tijdelijk 50 vluchtelingen op te vangen in de één van de sporthallen aan de Bernhardlaan. De PvdA is blij dat we dit kunnen doen in Diemen. Mensen in nood verdienen hulp en een veilige en overdekte slaapplaats.

Diemen gaat tijdelijk 50 asielzoekers opvangen

De gemeente Diemen gaat tijdelijk 50 asielzoekers opvangen. In één van de hallen van Sporthallen Diemen aan de Prins Bernhardlaan zal tot uiterlijk 1 oktober 2022 crisisnoodopvang worden georganiseerd. Naar verwachting zullen de eerste vluchtelingen vanaf volgende week worden opgevangen. Tientallen gemeenten in Nederland organiseren nu tijdelijke opvang, omdat het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) op dit moment onvoldoende opvangplaatsen beschikbaar heeft. Staatssecretaris Van der Burg heeft daarom met alle 25 veiligheidsregio’s in Nederland de afspraak gemaakt om op korte termijn te zorgen voor extra plaatsen voor crisisnoodopvang.

Burgemeester Erik Boog: “We hebben allemaal op het nieuws kunnen zien hoe schrijnend de omstandigheden voor de asielzoekers in aanmeldcentrum Ter Apel momenteel zijn. Iedereen verdient een menswaardig bestaan en daarom willen wij helpen. Ik heb daar wel een dubbel gevoel bij, want ik vind dat de landelijke politiek zeer onverstandige en kortzichtige beslissingen heeft genomen over het asiel- en opvangbeleid en dat daardoor deze chaotische situatie is ontstaan. Maar ik ben ook van mening dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om vluchtelingen op te vangen. Daarom gaan we, passend bij de schaal van Diemen, tijdelijk een aantal mensen opvangen. Ook elders in de regio gaan we extra opvangplekken realiseren. Het is treurig dat het zo moet, maar alles beter dan mensen buiten laten slapen.”

De sporthal in Diemen zal nu zo snel mogelijk ingericht gaan worden voor de crisisnoodopvang. Het Rijk zal de kosten vergoeden. De voorzieningen en de ondersteuning van de vluchtelingen worden grotendeels geleverd door de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en het Rode Kruis. In de zomervakantie wordt er normaal gesproken nauwelijks gebruik gemaakt van de sporthal, maar voor de maand september zal de gemeente met de sportverenigingen, kinderopvang en de scholen naar alternatieven zoeken als dit nodig is. Na 1 oktober zal de sporthal weer gereed worden gemaakt voor de reguliere gebruikers.

Inloopbijeenkomst

Voor mensen die vragen hebben over de crisisnoodopvang, of iets willen betekenen voor de vluchtelingen, is er maandag 25 juli tussen 19.00 en 21.00 uur in het gemeentehuis van Diemen een inloopbijeenkomst. Hier zal ook het Rode Kruis bij aanwezig zijn. Meer informatie over de opvang is te vinden op www.diemen.nl/crisisnoodopvang. Mailen met vragen of ideeën kan naar: [email protected]