Beantwoording schriftelijke vragen buurtsupermarkt Holland Park

16 februari 2022

Zoals te lezen in het bericht van 11 januari stelde Sofie Kuilman schriftelijke vragen over de mogelijkheid tot een buurtsupermarkt in Holland Park. Hieronder vind je de beantwoording van het college:

Geachte heer, mevrouw ,

Op 11 januari 2022 heeft de fractie van de PvdA aan het college een aantal schriftelijke vragen gesteld inzake de mogelijkheden van het realiseren van een buurtsupermarkt in Holland Park. Onderstaand treft u de beantwoording van deze vragen aan.

Vraag 1: 1. Deelt u onze opvatting dat er nu al behoefte is aan een buurtsupermarkt?

Antwoord 1: Hoewel er momenteel reeds een supermarkt aanwezig is op de Campus Holland Park, blijkt vanuit de bewoners dat er inderdaad behoefte bestaat aan een extra supermarktvoorziening. Deze behoefte is bij het college bekend. Ter achtergrond: Er zijn in het recente verleden al besluiten genomen om aan deze behoefte tegemoet te komen. Op 21 september 2020 is vergunning verleend voor het vergroten van de supermarkt op de Campus Diemen Zuid. Vervolgens heeft de gemeenteraad op 25 november 2021 het bestemmingsplan Kruidenhof 26 e.o. vastgesteld, dat ruimte biedt voor het uitbreiding van de daar gevestigde supermarkt. Momenteel wordt actief gekeken naar hoe verdere invulling plaats kan vinden.

Vraag 2: Is het mogelijk om de omgevingsvergunning zodanig aan te passen c.q. te interpreteren dat in het project van AM een buurtsupermarkt kan worden gerealiseerd?

Antwoord 2: Op dit moment is er geen mogelijkheid opgenomen in het bestemmingsplan op betreffende locatie en kan deze niet zomaar als zodanig gerealiseerd worden. Op het moment dat dit aan de orde zou komen, dient daar een nieuwe ruimtelijke procedure voor doorlopen te worden.

Vraag 3: Is het college bereid een buurtsupermarkt in dit project planologisch mogelijk te maken? Kunt u uw antwoord motiveren?

Antwoord 3: Het college staat er positief tegenover om voor zover mogelijk in de aanwezige behoeften van bewoners te voorzien. In de vigerende detailhandelsvisie wordt ruimte gezien voor een volwaardige supermarkt in Holland Park Zuid, wanneer de wijk in z’n geheel is opgeleverd. In de tussentijd wordt ruimte gezien voor een extra en tijdelijke, kleinere supermarkt in de wijk ter overbrugging, waarvoor ook interesse bestaat in de markt. Iedere keuze (een tijdelijke voorziening, een voorziening binnen het project van AM dan wel de beoogde invulling in Zuid) vergt uiteraard nader onderzoek en besluitvorming, omdat deze ofwel planologisch (nog) niet past, ofwel in afwijking is van de vigerende detailhandelsvisie. In 2022 wordt gestart met een herijking van de detailhandelsvisie, waar dit in meegenomen wordt.

Vraag 4: Is het college bereid, indien u een buurtsupermarkt planologisch mogelijk wil maken, hierover reeds op korte termijn met AM in overleg te treden?

Antwoord 4: De betreffende locatie zal in 2025 worden opgeleverd, waardoor er voldoende tijd is om het gesprek aan te gaan. De bereidheid tot gesprek is er zeker, met in acht name van de hiervoor vermelde overwegingen, hetgeen bij de initiatiefnemer inmiddels bekend is gemaakt.

Het college vertrouwt erop u met bovenstaande beantwoording voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Diemen,